Motion till Kyrkomötet
2005:10
av Christina Odenberg
Prövning av ledamöter och ersättare i Domkapitlet

Mot 2005:10

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att snarast komma med förslag till ändringar i kyrkoordningen så att frågor om prövning av rätten att inneha kyrkans vigningstjänst för dem som är ledamöter och ersättare i Domkapitlet prövas av Svenska kyrkans överklagandenämnd.

Motivering

Domkapitlet kan enligt bestämmelser i 31 kap. och 32 kap. kyrkoordningen pröva en prästs och en diakons rätt att utöva kyrkans vigningstjänst. Motsvarande rätt ankommer såvitt avser biskoparna på Svenska kyrkans ansvarsnämnd för biskopar.

Det förekommer att Domkapitlet måste pröva anmälningar som rör präster eller diakoner som är ledamöter eller ersättare i Domkapitlet. Det är inte lämpligt! Det finns en risk att Domkapitlet i sådana situationer – för att inte riskera att det skall anses att man bedömt ärendet för milt – gör en alltför hård bedömning. Prästen eller diakonen i fråga riskerar därmed att inte bli bedömd på samma sätt som andra i en liknande situation. Det skall påpekas att anmälningar som prövas i Domkapitlet inte sällan saknar egentlig grund. Enligt nuvarande ordning är självfallet prästen/diakonen ifråga jävig och deltar inte i handläggningen av det aktuella ärendet. Detta påverkar emellertid inte bedömningen av lämpligheten i att Domkapitlet handlägger ärendet.

Inom rättsväsendet i Sverige är ordningen sådan att om en domare åtalas för ett brott skall målet avgöras av en domstol i närmast högre instans. Nyligen väckte ett ärende stort uppseende där en domares i högsta domstolen rätt att fortsätta sin dömande verksamhet skulle kunna komma att prövas av kollegorna i samma domstol; någon högre instans finns ju inte i Sverige.

Mot denna bakgrund skulle det vara naturligt att frågan om rätten att utöva kyrkans vigningstjänst för de präster och diakoner som är ledamöter eller ersättare i Domkapitlet i framtiden prövas av Svenska kyrkans överklagandenämnd.

Lund den 21 juni 2005

Christina Odenberg